13 najlepszych wskazówek dotyczących gramatyki angielskiej, aby opanować język



Gramatyka.

Powiedz to słowo na głos, a przynajmniej jeden uczeń angielskiego w pokoju zadrży!

Spójrzmy prawdzie w oczy: uczenie się gramatyki angielskiej nie zawsze jest zabawne. Może to być złożone, trudne, a czasem nawet nudne.

Jednak wszyscy wciąż uczymy się i ćwiczymy zasady gramatyki angielskiej. Czemu? Ponieważ znajomość gramatyki jest niezbędna do komunikowania się w języku angielskim.

Właściwa gramatyka języka angielskiego jest jednym z fundamentów biegłości językowej. Jest niezbędny do pisania, mówienia i rozumienia.

Ale oto dobra wiadomość: opanowanie gramatyki angielskiej nie jest niemożliwe.

W rzeczywistości dzięki kilku podstawowym wskazówkom gramatycznym możesz pokonać wiele przeszkód, z którymi borykają się uczący się języka angielskiego.

W tym poście omówimy 13 naszych najlepszych wskazówek dotyczących zrozumienia gramatyki języka angielskiego i unikania typowych błędów. Wyjdziesz na szczyt w najtrudniejszych sytuacjach!

.

13 wskazówek, które ułatwią naukę gramatyki języka angielskiego

Poniżej zamieściliśmy wiele przykładów, dzięki czemu możesz zobaczyć, jak działają te wskazówki gramatyczne. Ale jeśli chcesz jeszcze więcej przykładów tych wskazówek w akcji, możesz znaleźć wiele na preply.

preply wykorzystuje autentyczne nagrania wideo — takie jak teledyski, zwiastuny filmów, wiadomości i inspirujące przemówienia — i przekształca je w spersonalizowane lekcje nauki języków.

Możesz wypróbować preply za darmo przez 2 tygodnie. Kliknij tutaj, aby sprawdzić stronę lub pobrać aplikacja na iOS lub Aplikacja na Androida.

preply Ad

1. Zapamiętaj 3 podstawowe zasady kapitalizacji

Możesz pomyśleć, że pisanie rzeczowników wielkimi literami jest trywialną (nieważną) regułą gramatyczną. Jednak słowa o słabej kapitalizacji to szybki prezent, że nie do końca opanowałeś pisanie po angielsku. Właściwa wielkość liter sprawia, że ​​Twoje pisanie będzie wyglądać profesjonalnie, schludnie i poprawnie.

Zła wiadomość jest taka, że ​​tak naprawdę to tylko kwestia zapamiętywania zasad kapitalizacji. Dobra wiadomość jest taka, że ​​nie ma zbyt wiele do zapamiętania. Oto trzy podstawowe zasady, których możesz użyć, aby zapamiętać, które słowa są pisane wielkimi literami w języku angielskim:

Pierwsze słowo w zdaniu. Zawsze powinieneś pisać pierwsze słowo w zdaniu z dużej litery, niezależnie od tego, jakiego rodzaju jest to słowo. Rzeczowniki własne (nazwy). Należą do nich nazwiska osób, lokalizacje, miejsca, dni i miesiące, firmy itp. Na przykład: Mateusz, Helen, Francja, Tokio, Mississippi, Microsoft, sobota, styczeń… Honoryfikaty i tytuły, a także ich skróty. Pan, Pani, Pani, Panna, Doktor (Dr), Prezydent, Pan, itp.

Aby uzyskać więcej przykładów, Uniwersytet Towson ma obszerną listę słów pisanych wielkimi literami w języku angielskim.

2. Ja i ja nie jesteśmy wymienni

Które z poniższych zdań jest Twoim zdaniem poprawne gramatycznie?

Poszliśmy z Mattem na spacer.

Matt i ja poszliśmy na spacer.

Jeśli odgadłeś pierwsze zdanie, masz rację! Nie stresuj się jednak, jeśli źle zgadłeś. Wielu rodzimych użytkowników języka angielskiego myli tę zasadę i często możesz usłyszeć drugie zdanie w swobodnej rozmowie, nawet jeśli jest niepoprawne.

Ja i ja nie jesteśmy zamiennie. Są używane w różnych konstrukcjach gramatycznych.

I to zaimek, który służy jako podmiot zdania. W pierwszym przykładzie, Matt i ja poszliśmy na spacer, zarówno ja, jak i Matt jesteśmy podmiotami zdania, podczas gdy poszedł jest czasownikiem.

Me to zaimek pełniący funkcję dopełnienia zdania. Ja jestem potrzebny, gdy ktoś inny wykonuje akcję. Korzystając z powyższego przykładu, całkowicie słusznie byłoby powiedzieć: Matt zabrał mnie na spacer. Matt jest podmiotem, a ja przedmiotem w zdaniu.

Znajomość swoich przedmiotów i przedmiotów pomoże ci używać tego typu zaimki bezbłędnie!

3. Zachowaj ostrożność podczas korzystania ze swojego i

To jest prawdopodobnie Najpopularniejszy błąd w internecie już dziś! Wasze i ty brzmicie absolutnie tak samo, ale mają one bardzo różne znaczenia i zastosowania.

Your jest zaborczym determinantem, który przypisuje ci coś:

Twój obiad robi się zimny. Twoi znajomi zarezerwowali stolik na przyjęcie. Twoja praca robi wrażenie!

  Sekretna moc 4 umiejętności językowych: mów, pisz, słuchaj i czytaj lepiej dzięki 19 wskazówkom

Jesteś skurczem:

Jesteś dla mnie miły. (Jesteś dla mnie miły.) Idziesz na imprezę. (Idziesz na imprezę.) Jesteś bardzo odnoszącym sukcesy pisarzem. (Jesteś bardzo odnoszącym sukcesy pisarzem.)

Błędy zdarzają się, gdy zaimki dzierżawcze są mylone ze skrótami czasowników, nawet wśród rodzimych użytkowników języka angielskiego. Często możesz zobaczyć zwroty takie jak mylisz się (zamiast mylisz się), jesteś siostrą (zamiast swojej siostry) itp. Są to błędy gramatyczne. Łatwo ich uniknąć. Nie powtarzaj ich!

4. Zachowaj ostrożność podczas korzystania z nich, są i tam

To kolejny przypadek pomylenia zaimków, skrótów i dodatkowo przysłówków. Przeanalizujmy każde z omawianych słów.

Ich jest wyznacznikiem dzierżawczym. Używając ich, wskazujesz, że coś do nich należy.

Ich samochód się zepsuł. Ich przyjęcie było wielkim hitem. To nie jest ich dziecko.

To ich skurcz, bardzo podobny do tego z końcówki numer trzy.

Jeśli nie przyjdą, wychodzę wcześnie. (Jeśli nie przyjdą, wychodzę wcześnie.) Tak się cieszą, że zostali zaproszeni! (Są tacy szczęśliwi, że zostali zaproszeni!) Nie sądzi, że im się to spodoba. (Ona myśli, że im się to nie spodoba.)

Istnieje przysłówek wskazujący na lokalizację czegoś, czy to konkretnego, czy abstrakcyjnego.

Twoje klucze są tam, na stole. Kiedy tam dotarliśmy, miejsce było już zamknięte. Istnieje więcej niż jeden sposób na oskórowanie kota. (Jakiś wyrażenie idiomatyczne.)

Kiedy zrozumiesz różnicę między tymi trzema słowami, już nigdy więcej nie popełnisz błędu takiego jak ich miły (zamiast są mili) lub pies (zamiast ich psa)!

Ten zabawny komiks autorstwa The Oatmeal podaje jeszcze kilka przykładów typowych błędów wynikających z pomylenia skrótów i zaimków.

5. Istnieje subtelna różnica między koniecznością a koniecznością

Czasowniki modalne w języku angielskim służą do wskazania prawdopodobieństwa, możliwości, obowiązku i innych. Najczęstsze przykłady czasowników modalnych to can, may, must, will i will. Must to ten, który wskazuje na obowiązek lub konieczność zrobienia czegoś.

Muszę wstać wcześnie, żeby złapać poranny pociąg. Musimy zrozumieć różnicę między „tam” a „ich”, aby lepiej mówić po angielsku. Musi odrobić pracę domową.

Możemy jednak również powiedzieć:

Muszę wstać wcześnie, żeby złapać poranny pociąg. Musimy zrozumieć różnicę między „tam” a „ich”, aby lepiej mówić po angielsku. Musi odrobić pracę domową.

Oba są poprawne gramatycznie. Czy jest więc różnica?

Tak!

Różnica między koniecznością a koniecznością jest subtelna. Oba odnoszą się do obowiązku, ale muszą wskazywać na opinię lub sugestię. „Musieć” jest wyrazem bardziej obiektywnego zobowiązania pochodzącego od siły zewnętrznej.

Więc powiedzenie, że ktoś musi odrobić pracę domową, jest twoją opinią. Mówienie, że ma odrobić pracę domową, sygnalizuje, że jest to konieczne, ponieważ na przykład jej nauczyciel tego wymaga.

Must and must to są używane zamiennie w zwykłym angielskim. W bardziej formalnych sytuacjach wyróżnisz się, znając różnicę między nimi.

6. Make and Do może być bardzo trudną parą

Wielu uczących się języka angielskiego ma problemy, gdy muszą nauczyć się różnicy między marką a wykonaniem, ponieważ nie ma standardowej zasady, która ich odróżniałaby (zobacz lub zidentyfikuj różnice).

Zwykle używamy make, gdy zamierzamy produkować, konstruować lub tworzyć:

Musimy zrobić śniadanie. Nie lubi nawiązywać znajomości. Zrobiłem dla ciebie tę torebkę.

Z drugiej strony, do jest bardziej aktywnym czasownikiem, po którym często następuje czynność lub czynność:

Odrób teraz swoją pracę domową! Chciałbym poćwiczyć dziś po południu. Zróbmy dziś coś ciekawego.

Istnieją jednak wyjątki od tych dwóch ogólnych zasad i oba czasowniki pojawiają się w wielu kolokacjach, których trzeba się nauczyć na pamięć.

Aby Ci w tym pomóc, Angielski kanał preply na YouTube stworzył następujący film:

Filmy preply English pomogą Ci uczyć się gramatyki i słownictwa w zabawny i wciągający sposób. Zasubskrybuj kanał już dziś i podziękujesz sobie jutro!

7. Zawsze sprawdzaj zgodność tematu i czasownika

Jedna z najbardziej podstawowych reguł gramatycznych w języku angielskim mówi, że podmiot zdania musi zgadzać się z jego czasownikiem. Innymi słowy, czasownik musi przyjąć formę pasującą do podmiotu. Aby zbliżyć się do biegłości w języku angielskim, kluczowe jest zrozumienie porozumienia podmiot-czasownik.

Podmiot zdania może być w liczbie pojedynczej lub mnogiej, co określa formę czasownika. Na przykład:

Lubi pizzę. Lubią hamburgery.

Są to proste zdania z jedną klauzulą ​​(temat plus czasownik).

  Jak nauczyć się angielskiego samemu za darmo.

Ale co się dzieje, gdy zdanie staje się bardziej skomplikowane?

Jeśli istnieje więcej niż jeden przedmiot połączony przez i, jest to przedmiot złożony, który wymaga liczby mnogiej:

Lily i Tom chcą zamówić pizzę. (Chcą zamówić pizzę.) Idziemy z Mattem na spacer. (Idziemy na spacer.) Na stole leżała książka, kilka kartek i ołówków. (Byli na stole.)

Ale tutaj sprawy się naprawdę komplikują. Czasami tematowi towarzyszy dodatkowa informacja, która następuje wraz z, a także takimi jak i nie tylko.

Nie zmieniają one podmiotu w podmiot złożony i nie wymagają czasownika w liczbie mnogiej.

Lily, podobnie jak Tom, chce zamówić pizzę. (Chce zamówić pizzę. Tom też.) Ja z Mattem idę na spacer. (Idę na spacer. Matt idzie ze mną.) Zauważ, że to trochę niezręczne zdanie i użycie tematu złożonego, jak Matt i ja, wolelibyśmy tutaj. Na stole leżała książka wraz z kilkoma kartami i ołówkami. (Na stole leżała książka. Było też kilka kartek i ołówków.)

Zwróć uwagę, jak te elementy zdania dostarczają dodatkowych informacji, które można bezpiecznie usunąć. Zdanie byłoby mniej pouczające, ale nadal poprawne gramatycznie.

Prostym sposobem sprawdzenia zgodności podmiotu i czasownika jest zastąpienie podmiotu odpowiednim zaimkiem, tak jak zrobiliśmy to w pierwszym zdaniu powyżej.

Lily, podobnie jak Tom, chce zamówić pizzę. (Chce zamówić pizzę.) Lily i Tom chcą zamówić pizzę. (Chcą zamówić pizzę.)

Jeśli zdanie nadal ma sens, twój temat i czasownik są zgodne!

8. Połącz to z aktywnym i pasywnym głosem

W wielu zdaniach angielskich podmiotem jest ten, który wykonuje czynność opisaną przez czasownik zdania. Nazywa się to „aktywnym głosem”.

Podczas gdy dzieci bawiły się na podwórku, ich tata przygotowywał obiad.

Obie klauzule tego zdania zawierają głos czynny: dzieci bawiły się (gra) i przygotowywał ich tata (obiad).

W innych przypadkach podmiot jest podejmowany. Ktoś inny wykonuje akcję! To jest „pasywny głos”.

Podczas gdy dzieci grały w grę, obiad przygotowywał ich tata.

To zdanie ma również dwie klauzule i obie są zapisane w głosie biernym: gra była grana (dzieci), podczas gdy obiad był przygotowywany (przez tatę).

Chociaż zaleca się oszczędne używanie głosu pasywnego (nie często), powinieneś wiedzieć, jak rozpoznawać i używać zarówno głosów aktywnych, jak i pasywnych.

Dobra mieszanka aktywnych i pasywnych czasowników sprawi, że Twój angielski, zwłaszcza pisany, będzie urozmaicony i kolorowy. Nie bój się kombinacji!

Słowniki Oxford mają więcej świetne przykłady aktywnego i pasywnego użycia głosu.

9. W przypadku rzeczowników zbiorowych kontekst jest wszystkim

Czasami rzeczownik w liczbie pojedynczej reprezentuje grupę ludzi lub zbiór rzeczy. Czy powinien mieć czasownik w liczbie pojedynczej czy mnogiej?

Czy rodzina jest w liczbie pojedynczej czy mnogiej? Czy rząd jest w liczbie mnogiej czy pojedynczej? Co powiesz na tłum lub stado?

Tego typu rzeczowniki są znane jako rzeczowniki zbiorowe. Potraktujesz je inaczej w zależności od kontekstu.

Najpierw zastanów się, czy prowadzisz działalność w brytyjskim czy amerykańskim angielskim.

W amerykańskim angielskim rzeczowniki zbiorowe zazwyczaj przyjmują czasownik w liczbie pojedynczej. Na przykład:

Moja rodzina bardzo mnie kocha. Amerykański rząd głosuje dziś w tej sprawie. Obsada była obecna na premierze filmu.

Istnieją dwa ważne wyjątki, które możesz napotkać podczas swobodnej rozmowy: policja i ludzie.

Policja i ludzie zawsze przyjmują czasownik w liczbie mnogiej.

Bostońska policja sporządza cotygodniowe raporty w tej sprawie. Ludzie zaczynają się zastanawiać, co się dzieje.

Jednak w brytyjskim angielskim rzeczowniki zbiorowe mogą przyjmować czasownik w liczbie pojedynczej lub mnogiej, w zależności od reszty zdania. Jeśli rzeczownik zbiorowy reprezentuje grupę działającą jako jedna jednostka, przyjmuje czasownik w liczbie pojedynczej. Jeśli rzeczownik zbiorowy oznacza kilka osób lub rzeczy działających niezależnie, przyjmuje czasownik w liczbie mnogiej.

Na przykład:

Drużyna gości przegrywa. (Drużyna to jedna jednostka, która jest po przegranej stronie.) Cała moja rodzina przyjeżdża na wesele. („Rodzina” oznacza kilka różnych osób, które przybędą na wesele, niekoniecznie razem). Personel nie zgadzać się w sprawie terminu realizacji projektu. (Personel to pracownicy, którzy mają różne opinie na temat terminu realizacji projektu.)

Niezależnie od tego, czy traktujesz rzeczownik zbiorowy jako liczbę pojedynczą, czy mnogą, upewnij się, że tak pozostanie.

Nieprawidłowo. Drużyna ma dobrą passę. Do tej pory pokonali każdą inną drużynę.

Poprawnie: drużyna ma dobrą passę. Do tej pory pokonał każdą inną drużynę.

Pamiętaj wskazówkę numer sześć i zawsze utrzymuj temat i czasownik w zgodzie. Już nigdy nie będziesz zdezorientowany rzeczownikami zbiorowymi!

  Jak nauczyć się angielskiego w 1 dzień?

10. Zawsze używaj pełnych zdań, a nie fragmentów zdań

Najbardziej podstawowe zdanie w języku angielskim składa się z dwóch elementów: podmiotu i czasownika.

Ona śpiewa. Piszę. Przeżyli.

Posiadanie tematu i czasownika to minimalny wymóg dla zdań angielskich. Jeśli któregoś z tych braków, zdanie nie jest kompletne. Zamiast tego staje się fragmentem zdania:

Przechodząc obok domu Przetrwałem próbę Wolę tę kanapkę

Nie należy używać samych fragmentów zdań. Powyższe przykłady można łatwo przekształcić w pełne zdania lub stać się częścią dłuższego zdania. Na przykład:

Przechodząc obok domu, zauważyłem, że światła były włączone. Cieszy się, że przeżyła tę mękę. Wolałbym tę kanapkę.

Zasadą dla siebie jest pisanie zawsze pełnymi zdaniami. Sprawdź, czy w zdaniu jest temat i czasownik. Jeśli nie, wstaw jeden! Łączenie fragmentów zdań w bardziej złożone zdania sprawi, że Twoja mowa po angielsku i pismo po angielsku będą poprawne i zróżnicowane.

11. Naucz się kilku tagów pytań, aby uprościć swoje życie

Znasz te krótkie pytania, które czasami są dodawane na końcu zdania, prawda?

Są to tak zwane znaczniki pytań i są ładne, prawda?

Mogą ułatwić Ci życie, zwłaszcza w rozmowie po angielsku, ponieważ pozwalają łatwo zamienić wypowiedzi w pytania tak lub nie.

Zasada tworzenia znacznika z pytaniem jest prosta: jeśli główny czasownik zdania jest dodatni, znacznik z pytaniem przyjmuje formę przeczącą. Jeśli główny czasownik zdania jest przeczący (ma w sobie „nie”), znacznik zapytania przyjmuje formę pozytywną. Znacznik z pytaniem zawsze będzie odpowiadał głównemu czasownikowi zdania.

Zapomniała o lunchu, prawda? albo Nie zapomniała lunchu, prawda? Nie idzie na imprezę, prawda? albo idzie na imprezę, prawda?

Należy jednak pamiętać o jednej trudnej rzeczy: jeśli głównym czasownikiem zdania jest „jestem”, odpowiadający mu znacznik pytania to „czy nie jestem”.

Będę musiał zmienić swoje plany, prawda?

Jeśli nie masz ochoty używać skrótu do utworzenia negatywnego znacznika pytania, uważaj na umieszczenie „nie”.

Zapomniała o lunchu, prawda? Idzie na imprezę, prawda?

Potrzebujesz więcej przykładów? Rada Brytyjska wyjaśnia podstawy znaczników pytań wraz z dodatkowymi przykładami!

12. Nie krępuj się używać zwisających przyimków

Ilekroć przyimek zostaje oddzielony od swojego dopełnienia w zdaniu (lub gdy w ogóle nie ma dopełnienia), staje się przyimkiem wiszącym.

Z kim rozmawiasz? Możesz zejść na dół; nie ma się czego bać.

Tam jest mit gramatyczny że zwisające przyimki są niedopuszczalne. Możesz spotkać rodzimych użytkowników języka angielskiego, którzy uważają, że niepoprawne jest kończenie zdania przyimkiem. Jednak zwisające przyimki nie są błędem gramatycznym.

W rzeczywistości unikanie zwisających przyimków może skutkować niektórymi niezręcznymi zdaniami! Na przykład:

Do kogo mówisz? Możesz zejść na dół; nie ma się czego bać.

Te zdania są poprawne, ale niezbyt pożądane. Tak długo, jak rozumiesz zwisające przyimki i ich rolę gramatyczną, możesz ich używać!

13. Ale uważaj na zwisające imiesłowy w złożonych zdaniach

Imiesłowy (słowa utworzone z czasowników) są często używane do wprowadzenia zdania podrzędnego w zdaniu.

Odrabiając pracę domową zauważyłem, że brakuje kilku moich notatek. Ta mała dziewczynka, upuściła lody, płacze niekontrolowanie. Urodzony w Kanadzie, mówił bezbłędnie po angielsku.

W tych przypadkach imiesłowy zawsze odnoszą się do podmiotu zdania. Opisują czynność, którą wykonuje podmiot lub stan, w jakim się znajduje.

Powyższe przykłady miałyby to samo znaczenie, gdyby zostały przepisane w następujący sposób:

Podczas odrabiania lekcji zauważyłem, że brakuje kilku moich notatek. Ta mała dziewczynka upuściła lody i płacze niekontrolowanie. Ponieważ urodził się w Kanadzie, bezbłędnie mówił po angielsku.

Zwisające imiesłowy mogą powodować problemy uczącym się języka angielskiego; mogą ułatwić zapomnienie lub pomylenie relacji podmiot-imiesłów. Bardzo częstym błędem popełnianym przez wielu uczących się angielskiego (a nawet native speakerów!) jest użycie imiesłowu, który nie ma związku z tematem zdania (imiesłów zwisający).

Idąc na uniwersytet, zaczął padać deszcz, więc otworzył parasol.

To zdanie jest niepoprawne! Najwyraźniej to on szedł na uniwersytet, a nie deszcz. Poprawnym gramatycznie sposobem sformułowania tego zdania byłoby:

Idąc na uniwersytet otworzył parasol, bo zaczął padać deszcz.

Inny przykład błędu:

Podróżując po całym świecie, niewiele krajów zrobiło na mnie większe wrażenie niż Nowa Zelandia.

Tutaj zwisający imiesłów sprawia, że ​​brzmi to tak, jakby to były kraje, które podróżowały po całym świecie. Możesz poprawić zdanie, przepisując je:

Podróżując po całym świecie, kilka krajów zrobiło na mnie większe wrażenie niż Nowa Zelandia.

lub nawet:

Niewiele krajów zrobiło na mnie większe wrażenie niż Nowa Zelandia podczas moich podróży po świecie.

Jak widać, zwisające imiesłowy tworzą mylące i gramatycznie niepoprawne zdania, które słabo odzwierciedlają twoje pisanie. W przeciwieństwie do zwisających przyimków należy unikać zwisających imiesłowów!

Gramatyka angielska może nie jest twoją ulubioną częścią nauki angielskiego, ale nie zniechęcaj się. Robienie tego krok po kroku, jedna wskazówka na raz, jest sposobem na osiągnięcie biegłości w języku. W tych 13 poradach dotyczących gramatyki języka angielskiego omówiliśmy typowe błędy, z jakimi spotykają się uczący się języka angielskiego. Opanuj je, a w mgnieniu oka zostaniesz profesjonalistą z gramatyki angielskiej. Powodzenia!

.