Lekcje nauki chińskiego: Jacob Gill



Przy trzecim wpisie z naszej serii „Lekcje nauki języka chińskiego” rozmawialiśmy z Jacobem Gillem z Ucz się mandaryńskiego.

Ekscytujący zwrot w tym wywiadzie polega na tym, że Jacob jest nie tylko uczniem języka, ale także aspirującym nauczycielem języka mandaryńskiego. Jacob jest obecnie w trakcie zdobywania tytułu magistra nauczania języka chińskiego jako drugiego języka na National Taiwan Normal University w Taipei na Tajwanie. Jest również koordynatorem programu wakacyjnego i nauczycielem języka w Odkrywcy akademiccy, organizacji, która rzuca wyzwanie umysłom i ciałom uczniów poprzez połączenie sztuk walki i nauki języka chińskiego w Pekinie. Doświadczenie Jacoba po obu stronach klasy czyni go idealnym kandydatem na rozmowę kwalifikacyjną na temat nauki języka chińskiego. Cieszyć się!

I koniecznie wypróbuj preply po przeczytaniu wywiadu z Jacobem!

preply wykorzystuje autentyczne nagrania wideo — takie jak teledyski, zwiastuny filmów, wiadomości i inspirujące przemówienia — i przekształca je w spersonalizowane lekcje nauki języków.

Możesz wypróbować preply za darmo przez 2 tygodnie. Kliknij tutaj, aby sprawdzić stronę lub pobrać aplikacja na iOS lub Aplikacja na Androida.

preply Ad

Czy masz osobiste podejście lub filozofię do nauki języka chińskiego?

Moje osobiste podejście podlega ciągłym zmianom. Im więcej dowiaduję się o przyswajaniu drugiego języka, tym bardziej dostosowuję swój proces. Moja filozofia jest taka, że ​​tylko poprzez proces uczenia się mogę odkryć, jakiej części moich umiejętności chińskiego brakuje. Lub, jak ujął to Konfucjusz: 學而知不足. W ten sposób masowa ekspozycja na różne formy języka i kultury jest dla mnie kluczowa dla rozwijania wszechstronnej znajomości języka chińskiego. Gdy zidentyfikuję obszar, który po prostu nie jest w stanie go wyciąć, poświęcę niesamowitą ilość czasu na naprawienie tego problemu. Chcę dać sobie jak najwięcej możliwości zrozumiałych danych wejściowych i wyjściowych.

Dobrym przykładem jest moja umiejętność pisania po chińsku. Zanim wstąpiłem do szkoły średniej jesienią 2011 r., moje pismo było powolne, niechlujne i nie mogłem napisać dwóch zdań bez konieczności sprawdzania słowa w moim słowniku. Aby rozwiązać ten problem, kupiłem tablet do pisania i zacząłem używać Skrittera do ćwiczeń. Spędzałem godzinę dziennie po prostu pracując nad pisaniem postaci. W miarę możliwości przerzuciłem się również na odręczne pisanie na telefonie lub komputerze. To było do bani (na początku) i wprowadzanie informacji zajęło mi dużo więcej czasu, ale po kilku miesiącach mogłem wygodnie pisać 30wpm bez błędów, co jest tylko nieznacznie wolniejsze niż wtedy, gdy pisałem za pomocą pinyin. Stopniowo sytuacja się poprawiła. Kolejnym obszarem, który wymaga dla mnie pracy, jest moje chińskie pisanie akademickie… będzie to bardzo powolny proces.

  Lekcje nauki chińskiego: Matt Johnson

Czy jest to podobne do podejścia, jakie przyjmujesz do nauczania? Jak opisałbyś swoje podejście?

Jako nauczyciel staram się dostosować do potrzeb i celów moich uczniów, dostosowując do tego swój styl nauczania. Kiedy myślę o nauczycielach, którzy mnie zainspirowali, niekoniecznie chodziło o to, że nauczyli mnie najwięcej na dany temat, ale dali mi motywację, by chcieć wiedzieć więcej i pracować ciężej. Nie chcę być facetem, który mówi, że chiński jest niemożliwy. Chcę być facetem, który sprawia, że ​​jest to zabawne i interesujące.

Kiedy uczę, staram się brać pod uwagę, że każdy przetwarza informacje inaczej lub poprzez różne inteligencje, takie jak: logiczne/matematyczne; wizualne/przestrzenne; ciało/kinestetyka; interpersonalne itp. Moim zdaniem świetna lekcja trafia we wszystkie te obszary poprzez różne działania. Staram się dać uczniom możliwość uczenia się wszystkimi zmysłami i inteligencją. Zdaję sobie też sprawę z tego, że niektórych rzeczy po prostu trzeba się nauczyć i przećwiczyć, aby miały sens, podczas gdy inne trzeba odkryć. To trudna równowaga, a kiedy zacząłem uczyć, spędzałem dużo czasu na „wykładaniu”, ale z każdą nową lekcją jest coraz lepiej.

Jak twoje własne doświadczenie w nauce chińskiego wpłynęło na twoje metody nauczania?

Zwykle spędzam dużo czasu skupiając się na strategiach uczenia się, a nie tylko na przekazywaniu treści językowych moim uczniom. Uwielbiam pomagać moim uczniom w zdobywaniu narzędzi niezbędnych do zapamiętywania tysięcy znaków i zwiększania ich rozumienia ze słuchu/czytania. Szybko też przedstawiam nowe materiały, które uważam za przydatne, zarówno w klasie, jak i podczas samodzielnej nauki.

Na jednym z programów, z którymi pracuję w Pekinie, nazywa się Odkrywcy akademiccy prowadzimy program pełnej immersji. Nasi uczniowie mają dwie godziny dziennie lekcji chińskiego, a następnie sześć godzin sztuk walki… wszystko po mandaryńsku. Dzień pierwszy to nie tylko „ni hao ma”, ale prawdziwy chiński, który powinieneś znać, mieszkając w sercu Pekinu. Nasi uczniowie nie tylko ćwiczą chiński, uczą się poprzez działanie. Zasadniczo staramy się stworzyć środowisko do nauki języka, którego chcielibyśmy jako studenci języków.

  Łatwiejszy sposób na naukę chińskiego: zrozumiałe dane wejściowe

Jak postrzegasz rolę technologii wpływającą na naukę języka chińskiego? Czy uważasz, że czasy tradycyjnej klasy już minęły?

Technologia odgrywa ogromną rolę w klasie i daje uczniom języka ogromną możliwość poznania języka i kultury chińskiej w nowy sposób. Teraz łatwiej niż kiedykolwiek możesz łączyć się z native speakerami i znajdować autentyczne materiały, przełamując granice lokalizacji i odległości. Zamiast czekać na najnowszy podręcznik, możemy obserwować, jak chiński zmienia się z czasem, stając się nawet aktywnymi uczestnikami tego procesu. Ponadto liczba cyfrowych zasobów do nauki języków dostępnych dla uczniów rośnie w astronomicznym tempie. Teraz, bardziej niż kiedykolwiek, każdy może wyjść i znaleźć materiały niezbędne do nauki języka chińskiego lub innego języka.

Dobry nauczyciel języka również skorzysta z tych zasobów, pomagając poszerzyć zakres i skalę ekspozycji językowej. Ale czasami używamy technologii jako kuli. To, że możemy coś zrobić z technologią, nie oznacza, że ​​musimy. Jeśli nauczenie wzorca gramatycznego lub nowego chińskiego znaku za pomocą programu PowerPoint, filmu lub aplikacji zajmuje ci dwa razy dłużej, to dlaczego tego używasz? Czasami lepiej wrócić do tablicy i po prostu zachować prostotę.

Myślę, że najlepsze środowisko do nauki to takie, które wprowadza technologię do klasy. Klasa nadal jest miejscem uczenia się i odkrywania, a to środowisko nadal tworzy mentalność uczniów, że będą uczyć się czegoś nowego. Moim zdaniem klasa nadal jest świetnym miejscem do rozwijania języka obcego.

Jak myślisz, jakie są jedne z najbardziej przydatnych narzędzi – zarówno tradycyjnych, jak i nietradycyjnych – jakie może mieć uczeń chińskiego?

Z mojego doświadczenia wiem, że słowników czy podręczników nigdy nie za wiele. Jeśli uczysz się przy komputerze lub smartfonie, Anki jest nadal moim ulubionym sposobem, aby zachować świeżość słówek i zdań w moim umyśle. Jeśli szukasz sposobów, aby pomóc w czytaniu i pisaniu postaci, Skritter jest najlepszy w branży. Nigdy nie wychodzę z domu bez Pleco, a kiedy mam dostęp do komputera, Wenlin jest moim wyborem do słownika. Byłem również wielkim fanem ChinesePod, a sama ilość treści, które możesz studiować na ich stronie, jest po prostu niesamowita. Jestem również zdumiony ilością treści do nauki języków, które można znaleźć na Twitterze… i Weibo to tylko kopalnia nowego słownictwa.

  Podnieś swój chiński wyższy poziom dzięki temu przewodnikowi po chińskim dla zaawansowanych

Czy masz jakieś ulubione chińskie słowa lub wyrażenia?

Czy naprawdę mogę wybrać tylko jeden? No dobrze, odkąd przeczytałem wiersz 長歌行, bardzo polubiłem wers „少壯不努力,老大徒傷悲”. Zasadniczo oznacza to, że jeśli nie będziemy ciężko pracować, gdy jesteśmy młodzi, nasza starość będzie pełna żalu i smutku. To naprawdę mówi o tym, jak naprawdę ulotny, ulotny i cenny jest czas. Po co czekać do jutra? Już dziś zacznij gonić za swoimi marzeniami!

Jakiej ogólnej rady udzieliłabyś osobom uczącym się języka chińskiego?

Jeśli chcesz nauczyć się języka, nie możesz bać się go używać. Robić błędy! Tak często czekamy, aż nauczymy się idealnego słowa lub idealnego wzorca gramatycznego, zanim spróbujemy wejść w interakcję z ludźmi, ale myślę, że powinniśmy popełniać błędy i często je popełniać. Native speakerzy są niesamowicie wyrozumiali, a nawet mówienie trochę po chińsku (słabo) da ci długą drogę. Myślę też, że wielu uczącym się języka trzeba przypomnieć, żeby odłożyli podręcznik, wyszli i używali go. Mów, czytaj, pisz, tweetuj… spędź więcej czasu na używaniu, a Twój chiński się poprawi, gwarantuję.

Jaką konkretną radę dałbyś naszym czytelnikom, aby pomogli im teraz poprawić swój chiński?

Pamiętaj o „zasadzie trzech”. Kiedy czytasz tekst i słowo powtarza się trzy lub więcej razy, prawdopodobnie dobrym pomysłem jest zapamiętanie go. Inne rzeczy, których nie rozumiesz w zdaniu, mogą być dobre do wyszukania i powinny zostać zrozumiane, ale powinniśmy być selektywni w odniesieniu do informacji, które chcemy przechowywać w pamięci długotrwałej. Zachowaj pozostałe rzeczy, gdy pojawią się podczas następnej sesji czytania po chińsku.

Jacob dzieli się swoimi spostrzeżeniami na temat uczenia się i nauczania zarówno na swoim własnym blogu do nauki języka chińskiego Ucz się mandaryńskiego oraz oficjalny blog Skrittera. Możesz również śledzić go na Twitterze przez @krytyczna_sowa.